Stručna služba za razvoj i međunarodne projekte

Šesti sastanak URBACT lokalne grupe projekta GenProcure

Šesti sastanak URBACT lokalne grupe (ULG) održan je 28. februara 2025. godine u prostorijama Stručne službe za razvoj i međunarodne projekte Zeničko-dobojskog kantona u kombinovanom formatu (uživo i online). ULG u svom sastavu ima članove iz područja javnog, nevladinog, poslovnog i sektora obrazovanja, koji posjeduju adekvatna iskustva te mogu doprinijeti povezivanju lokalnih zajednica i interesnih grupa sa idejom i ciljevima projekta.

Tokom šestog sastanka, a nakon rekapitulacije sadržaja prethodnog sastanka kao i do sada realizovanih rezultata projekta, održane su prezentacije na teme: važnost malih i srednjih preduzeća (MSP) za ekonomije zemalja, prepreke za angažman MSP u javnim nabavkama, kao i načini prevazilaženja prepreka za angažman MSP u javnim nabavkama.

Članovi ULG su upoznati sa sadržajem petog transnacionalnog sastanka (TNM) projektnih partnera GenProcure koji je 19. i 20. novembra 2024. godine održan u gradu Koszalin (Poljska). U nastavku sastanka održano je i nekoliko prezentacija sa fokusom na javne nabavke i rodnu ravnopravnost u Poljskoj i posebno Koszalinu, aktivnosti malog obima koje se testiraju na lokalnom nivou, te aktivnosti lokalnog integrisanog akcionog plana.

Sastanak je obilježilo aktivno učešće svih prisutnih, a na kraju su predstavljeni budući koraci i smjernice za realizaciju projekta na lokalnom nivou. Također, izvršena je najava i predstavljen je plan rada sljedećeg TNM projektnih partnera koji će se održati 11. i 12. marta 2025. godine u gradu Alcoi (Španija).

Dodatne informacije o projektu se mogu pronaći na: https://urbact.eu/networks/genprocure.

  • Galerija slika:

Odobren projekat DanubeCrafts u okviru 2. poziva Programa transnacionalne saradnje Interreg Dunavska regija 2021 – 2027

Interreg Program za dunavsku regiju  jedan je od osam programa teritorijalne saradnje u kojima učestvuje Bosna i Hercegovina. Obuhvata teritorije 14 zemalja ‒ devet članica EU (Austrija, Bugarska, Češka, Hrvatska, Mađarska, Njemačka, Rumunija, Slovačka, Slovenija) i pet zemalja-kandidata (Bosna i Hercegovina, Crna Gora, Moldavija, Srbija i Ukrajina).

Na sastanku Odbora za praćenje Programa Dunavske regije 2021-2027  koji je održan u Zagrebu u decembru 2024. godine, odobreno je 30 projekata iz 2. poziva za dostavu projektnih prijedloga. Ukupna vrijednost odobrenih projekata iznosi oko 50 miliona eura, obezbijeđenih iz EU sredstava.

Jedan od odobrenih projekata je i projekat pod nazivom „Traditional Crafts route for Sustainable Cultural Tourism Development“ – „DanubeCrafts“ („Ruta tradicionalnih zanata za održivi razvoj kulturalnog turizma“) iz prioritetne ose „Društvenija Dunavska regija“, specifični cilj 3.3: Jačanje uloge kulture, turizma i naslijeđa kroz društveno-ekonomski razvoj. 

Vodeći partner u ovom projektu je Nacionalni univerzitet nauke i tehnologije POLITEHNICA iz Bukurešta, Rumunija, a zajedno sa još 17 partnera u projektnom konzorciju, Stručna služba za razvoj i međunarodne projekte Zeničko-dobojskog kantona će implementirati aktivnosti projekta u narednih 30 mjeseci, počevši od aprila 2025. godine.

Peti sastanak projektnih partnera u okviru projekta URBANCOOP uspješno održan u Gabrovu

Peti sastanak projektnih partnera u okviru projekta „Better cooperation governance to attain urban sustainable development - Bolje upravljanje saradnjom za postizanje urbanog održivog razvoja (UrbanCOOP)“, koji se finansira iz Interreg Europe programa 2021-2027, održan je 12. i 13. februara 2025. godine u Gabrovu, Bugarska, uz prisustvo predstavnika svih projektnih partnera.

Sastanak je otvoren obraćanjima predstavnika Općine Gabrovo, Bugarska i predstavnice vodećeg partnera projekta sa Univerziteta u Torinu, Italija.

Prvi dan sastanka predstavljeni su primjeri dobre prakse partnera domaćina, iz kojih su učesnici imali priliku analizirati uspješne primjere i razmijeniti stručna znanja iz različitih profesionalnih oblasti. Istoga dana održana je posjeta užem dijelu grada, gdje su predstavljeni navedeni primjeri dobre prakse.

Drugoga dana održane su interaktivne radionice uz instrukcije vodećeg partnera projekta, fokusirane na pružanje sveobuhvatnog niza strategija za izgradnju efikasnih participativnih praksi koje omogućuju građanima i akterima da budu dio procesa inovacija i razvoja teritorija na regionalnom nivou. Interaktivnim radionicama prikupljene su povratne informacije i komentari projektnih partnera te je održana diskusija o mogućem prijenosu iskustava u regionalnom kontekstu, povezanim teritorijalnim potrebama i nedostacima strateških dokumenata koje treba nadograditi ili revidirati. Učesnici su se također fokusirali na daljnju realizaciju aktivnosti i definisanje strateških odluka, nakon čega je uslijedila konstruktivna diskusija Tehničkog komiteta projekta.

Ovaj dvodnevni događaj okupio je predstavnike partnera projekta kako bi razmotrili dosadašnji napredak, podijelili iskustva i dogovorili naredne korake i smjernice za realizaciju projekta. Sljedeći sastanak partnera projekta UrbanCOOP je najavljen za juni 2025. godine u gradu Craiova, Rumunija.

Dodatne informacije o projektu se mogu pronaći na: https://www.interregeurope.eu/urbancoop.

  • Galerija slika:

10 dosadašnjih ključnih lekcija iz GenProcure mreže

Mreža za akciono planiranje GenProcure (APN) jedna je od 30 takvih mreža finansiranih kroz URBACT program. Počevši u junu 2023. godine i sastavljena od 9 partnera, GenProcure se fokusira na temu rodno odgovorne javne nabavke. Poseban cilj mreže GenProcure je osigurati da naši partneri uzmu u obzir implikacije na rodnu ravnopravnost tokom dizajniranja, provođenja tendera, donošenja odluka i realizacije postupaka javne nabavke, kao i da razmotre kako se nabavke mogu koristiti za rješavanje šire nejednakosti.

Na polovini trajanja mreže, u decembru 2024. godine, održali smo 8 zajedničkih sastanaka kako bismo razgovarali o temama povezanim s rodno odgovornom javnom nabavkom. Naši partneri testirali su ideje poput analize potrošnje i uvođenja rodnih kriterija u određene postupke nabavke. Također, partneri su započeli izradu integrisanih akcionih planova koji će oblikovati njihovu buduću praksu u oblasti rodno odgovorne javne nabavke.

Zajedno smo do sada mnogo naučili, a u ovom članku predstavljamo 10 ključnih lekcija koje smo stekli!

1.     Javna nabavka je ključni mehanizam za integraciju rodne ravnopravnosti 

Gradovi širom Evrope nastoje osigurati da se rodna ravnopravnost uključi u sve aspekte njihovog djelovanja, bilo da se radi o zastupljenosti u donošenju odluka, platnim strukturama ili oblikovanju i sprovođenju strategija i mjera. Kroz GenProcure smo shvatili da je javna nabavka jedan od mehanizama koji može omogućiti integraciju rodne ravnopravnosti. Možemo razmatrati kako se rodna neravnopravnost može adresirati kroz dizajn usluga, identifikaciju pogodnih preduzeća za učešće u postupcima nabavke, kriterije koji se koriste u postupku nabavke i praćenje uticaja donesenih odluka. Rodna ravnopravnost može se integrisati u cijeli proces javne nabavke i povezati sa širim strategijama održivog razvoja.

2.    Mogućnosti za sprovođenje rodno odgovorne javne nabavke razlikuju se u različitim zemljama 

Svaki od partnera u okviru GenProcure dolazi iz različitog konteksta kada su u pitanju rodna ravnopravnost i javna nabavka. Neki partneri rade na pitanjima rodne ravnopravnosti više od 40 godina, gdje je ona već integrisana u procese donošenja odluka, dok je drugima ovaj koncept izazovan zbog državnih regulativa i praksi. Također, neki partneri već više od 10 godina primjenjuju strateški pristup javnoj nabavci, dok drugi tek počinju shvatati da nabavka nadilazi birokratski i transakcijski okvir. Stoga će se mogućnosti za realizaciju ciljeva APN-a razlikovati od zemlje do zemlje.

3.      Neophodna je integrisana kulturna promjena unutar gradova/općina

Teme rodne ravnopravnosti i javne nabavke historijski su bile odvojene unutar gradova/općina, gdje su se pitanjima rodne ravnopravnosti bavile službe za društvena pitanja, dok su se javnom nabavkom bavile službe za finansije. Kroz GenProcure učimo da rodno odgovorna javna nabavka ne može biti izolovana unutar određene službe, već treba postati odgovornost svih službi. Bilo da se radi o ekonomskom razvoju, zdravstvenim uslugama, transportu ili odvozu otpada, javna nabavka je ključna za osiguravanje efikasnih i efektivnih usluga, s rodnom ravnopravnošću kao ključnom temom.

4.   Rodno odgovorna javna nabavka ne može biti nametnuta odozgo 

Efikasna javna nabavka zahtijeva uključivanje više aktera. Potrebni su ljudi koji dizajniraju proizvode, usluge ili radove, oni koji poznaju preduzeća zainteresovana za učešće u nabavci, predstavnici nevladinih organizacija s uvidom u društveno-ekonomske izazove, tržište potencijalnih dobavljača te osobe zadužene za praćenje uspješnosti isporuke usluga. Stoga, rodno odgovorna javna nabavka ne može biti samo odgovornost grada/općine ili druge institucije koja vrši nabavku i ne može se sprovoditi odozgo – umjesto toga, zahtijeva saradnju više aktera i zajedničko djelovanje.

5.    Testiranje je ključno 

Od samog početka GenProcure-a, sa partnerima smo diskutovali o tome koliko je ova mreža inovativna i jedinstvena, s obzirom da malo gradova u Evropi aktivno primjenjuje rodno odgovornu javnu nabavku. Stoga smo mnogo pažnje posvetili učenju od vodećih gradova kako bismo identifikovali konkretne korake za uključivanje rodnih aspekata u nabavku. Ovo učenje bilo je ključno za testiranje ideja i akcija poput analize učešća preduzeća u vlasništvu žena u lancu snabdijevanja, uključivanja rodne klauzule u nabavku za parkove i uređenje pejzaža te formiranja Komisije za jednakost koja će biti uključena u proces nabavke i donošenja odluka. Sva ova testiranja su ključna za uključivanje rodne ravnopravnosti u javne nabavke.

6.    Potreban je širok spektar aktivnosti 

Ključni rezultat GenProcure mreže biće Integrisani akcioni plan koji će definisati buduće korake za sprovođenje rodno odgovorne javne nabavke. Partneri su već daleko odmakli u razvoju ovih planova i shvatili smo da su za postizanje kulturne promjene potrebne različite aktivnosti koje se odnose na: upravljanje gradom/općinom, prikupljanje i analizu podataka o troškovima, strategije, odlučivanje i procese vezane za nabavke, način na koji se osigurava uključivanje tržišta u proces i mjerenje uticaja. Zbog toga naši partneri razvijaju spektar aktivnosti koje se naslanjaju na teme rodne ravnopravnosti i ciklusa nabavki.

7.    Praksa, praksa, praksa 

Sprovođenje rodno odgovorne javne nabavke nije jednostavan zadatak – partneri se suočavaju s raznim kulturnim, institucionalnim, proceduralnim preprekama i ograničenjima u donošenju odluka. Postoji razlog zašto je rodno odgovorna javna nabavka jedinstvena tema za gradove, a to je upravo zbog njene složenosti u realizaciji. Stoga potičemo naše projektne partnere da budu realistični u pristupu uključivanju rodnih kriterija u nabavku i da ne primjenjuju univerzalan pristup na svaku robu, uslugu ili rad koji nabavljaju. Umjesto toga, potrebno je kontinuirano praktikovati uključivanje rodnih aspekata u različitim fazama procesa nabavke i za različite vrste roba, usluga i radova. Na jednom od naših sastanaka, kroz niz zadataka, logično smo istražili na kojim se tačkama ciklusa nabavke može uzeti u obzir rodna ravnopravnost te potičemo projektne partnere da primjenjuju ovu logiku u svojim nabavkama.

8.   Potrebno je više primjera 

S obzirom na to da mali broj gradova aktivno primjenjuje rodno odgovornu javnu nabavku, shvatili smo da trenutno postoji malo primjera koji pokazuju kako se rodna ravnopravnost povezuje s javnom nabavkom, posebno u pogledu vrsta rodnih klauzula koje se mogu primijeniti. Kao dio ove Mreže i u sklopu našeg Završnog rezultata Mreže, odlučili smo stoga razviti „Katalog rodnih klauzula“ – koji će sadržavati niz primjera koji mogu biti korišteni od strane naših projektnih partnera i drugih u različitim fazama ciklusa nabavke, kako bi se osiguralo da se rodna ravnopravnost uzima u obzir prilikom nabavke različitih vrsta roba, usluga i radova.

9.    Ovaj proces zahtijeva vrijeme 

Realizacija rodno odgovorne javne nabavke neće se desiti preko noći. Projektni partneri su svjesni da će sprovođenje njihovih Integrisanih akcionih planova biti dugoročan proces zbog potrebne kulturne promjene da bi se postigli strateški ciljevi. Smatramo uspjehom ako se u naredne tri godine u svakom gradu/općini rodni aspekti uključe makar u nekoliko nabavki. Cijeli ovaj proces integracije rodne perspektive i rodno odgovorne javne nabavke zahtijeva vrijeme.

10. Ovo je velika prilika 

S obzirom na URBACT-ov dalekosežan rad na temama rodno ravnopravni gradovi i strateške nabavke, GenProcure mreža predstavlja značajnu priliku za daljnje jačanje učenja i znanja o rodno odgovornim javnim nabavkama te uključuje svoje principe i diljem URBACT gradova i kod šire grupe donosilaca odluka u javnom sektoru cijele Evrope. Drugi krajnji rezultat naše Mreže će stoga biti Vodič za implementaciju rodno odgovornih nabavki, koji će biti dostupan svim gradovima zainteresovanim za pitanja rodne ravnopravnosti u ciklusu nabavki.

Ovih 10 ključnih lekcija oblikovat će aktivnosti mreže GenProcure u narednoj godini, dok se pripremamo za predstavljanje naših glavnih rezultata na završnoj konferenciji u Zagrebu u srijedu, 29. oktobra 2025. godine. Pridružite nam se tamo kako biste saznali više!

Matthew Baqueriza-Jackson je Glavni ekspert za GenProcure mrežu za akciono planiranje.

 

Tekst pripremio Matthew Baqueriza-Jackson, 13.01.2025. godine.

 

Projekt ProcuraMED tematska sesija za poslovne subjekte

Tematska sesija projekta ProcuraMED za predstavnike poslovnih subjekata sa područja Zeničko-dobojskog kantona, koji će biti uključeni u projektne aktivnosti, održana je 28. novembra 2024. godine u hotelu Dubrovnik u Zenici. Sesija, kao dio aktivnosti usmjerene na podizanje svjesnosti i privlačenje interesnih grupa za učešće, treba da osigura bolji uvid u usluge, alate i mogućnosti koje nudi projekt ProcuraMED.

Učesnicima je prezentiran projekt kao i specifični alati, kreirani u sklopu ranije implementiranih projekata, a koji kroz nove aktivnosti i metode trebaju biti unaprijeđeni i objedinjeni. Za predstavnike poslovnih subjekata poseban značaj predstavlja prijava i mogućnost promocije putem web baze podataka na nivou buduće Euro-mediteranske koalicije, odnosno zemalja projektnog partnerstva.

Također, uz osvrt na proces javnih nabavki u BiH, predstavljene su pozitivne evropske prakse i potrebe primjene zelenih kriterija tokom provođenja javnih nabavki kao i novih procedura koje se odnose na nabavke inovativnih rješenja.

Dodatne informacije o projektu ProcuraMED se mogu pronaći na: https://procuramed.interreg-euro-med.eu/

 

Održan peti transnacionalni sastanak projektnih partnera projekta GENPROCURE

U periodu od 19.11. do 20.11.2024. godine u gradu Koszalin, Poljska, održan je treći sastanak projektnih partnera projekta GenProcure.

Sastanak je otvoren prijemom u Dvorani za sport i događaje, uz zvaničnu dobrodošlicu zamjenice gradonačelnika Koszalina.

Prvog dana sastanka upriličeno je više interaktivnih sesija sa radom u grupama pri čemu su uz instrukcije vodećeg eksperta u projektu obrađene teme sa fokusom na mala i srednja preduzeća, kao i zbog čega su bitna za lokalnu ekonomiju, prepreke sa kojim se suočavaju prilikom prijavljivanja na tendere, te na koje načine se mogu prevazići te prepreke. Drugi dan sastanka otvoren je sesijom na kojoj se napravio pregled dosadašnjeg napretka mreže koji je postignut na polovini trajanja projekta, a na osnovu rezultata ovog pregleda, mreže će imati mogućnost prilagođavanja i reprogramiranja aktivnosti. Potom su uslijedile sesije na kojima su projektni partneri prezentovali napredak na aktivnostima za testiranje, kao i napredak u izradi Integrisanog akcionog plana.

Pored navedenog, partneri su prisustvovali i sastanku Upravljačkog odbora projekta.

Sastanak je obilježio uspješnu saradnju između partnera, gdje su predstavljeni budući koraci i smjernice za realizaciju projekta.

Dodatne informacije o projektu se mogu pronaći na: https://urbact.eu/networks/genprocure.

  • Galerija slika:
Image
Kontakt forma