Provedba politike EU na lokalnom nivou – slučaj javnih nabavki
Nakon sedam godina doprinosa URBACT-a EU Partnerstvu Urbane agende za inovativne i odgovorne javne nabavke, osvrćemo se na ključne lekcije i saznanja.
Program URBACT bio je ključni partner u EU Partnerstvu Urbane agende za inovativne i odgovorne javne nabavke od njegovog osnivanja 2017. godine. Nakon sedam godina, osvrćemo se na to kako je naš rad doprinio oblikovanju politike na nivou EU i kako gradovi URBACT-a mogu nastaviti mijenjati kulturu nabavki na lokalnom nivou u budućnosti.
Od 2015. godine, Program URBACT radi na temi javnih nabavki putem svojih mreža, aktivnosti izgradnje kapaciteta i prijenosa znanja. Iako mnogi smatraju nabavke dosadnim, birokratskim i tehničkim procesom, uslovljenim pravnim okvirima EU i na nacionalnom nivou, URBACT i gradovi koji u njemu učestvuju pokušali su probuditi interes za potencijal nabavki kao ključnog faktora za ostvarenje ciljeva održivog urbanog razvoja.
U URBACT-u vjerujemo da svaki euro od 2.000 milijardi koje godišnje potroše javne uprave kroz nabavke treba doprinijeti ne samo efikasnim robama, uslugama i radovima, već i rješavanju niza lokalnih ekonomskih, socijalnih i ekoloških izazova s kojima se Evropa suočava. To je ono što nazivamo "strateškim nabavkama". Također, prepoznajemo da se ovo uvjerenje uklapa u mnogo širi okvir politika, na koji naš angažman u EU Partnerstvu Urbane agende za inovativne i odgovorne javne nabavke pokušava utjecati i angažovati se od 2017. godine.
EU Direktive – teorija naspram stvarnosti
Proces javnih nabavki na nivou država članica, na regionalnom i lokalnom nivou, regulisan je i vođen Direktivama EU o javnim nabavkama iz 2014. godine. Primarno, ove Direktive su s pravom fokusirane na osiguranje da sve javne nabavke budu sprovedene na pravedan i transparentan način te da postoji konkurentski proces između organizacija (dobavljača) koje žele podnijeti ponude u okviru javnih nabavki. Međutim, Direktive također nude mogućnost da se ovaj proces koristi kao strateška poluga na mnoge načine, te da podrže ostvarenje širih lokalnih ekonomskih, socijalnih i ekoloških ciljeva. Direktive omogućavaju, na primjer:
- Razbijanje većih ugovora o javnim nabavkama na grupe predmeta nabavke (lotove) kako bi mala i srednja preduzeća (MSP) mogla podnijeti ponude.
- Ugovori o javnim nabavkama mogu biti rezervisani za određene vrste ekonomskih operatera kod kojih 30% radne snage čine osobe s invaliditetom ili osobe u nepovoljnom položaju.
- Vođenje dijaloga između općina koje osmišljavaju javne nabavke za robe, usluge ili radove i potencijalnog tržišta.
- Da se faktori osim cijene uzimaju u obzir u procesu nabavki, a posebno razmatranja o tome kako robe, usluge ili radovi mogu doprinijeti ostvarivanju šire društvenih i ekoloških ciljeva.
Problem je u tome što države članice, regionalne uprave i lokalne općine često nailaze na prepreke u vezi s kapacitetima, vještinama, iskustvom, znanjem i voljom da promijene kulturu i ponašanja u vezi s javnim nabavkama.
EU Partnerstvo Urbane agende za inovativne i odgovorne javne nabavke nastojalo je podržati gradove i druge organizacije da Direktive EU o javnim nabavkama ne doživljavaju kao prijetnju, već kao priliku za stvaranje nove kulture nabavki širom Evrope.
Partnerstvo je u svom radu primijenilo mnoge akcije dizajnirane da razviju kapacitete gradova i drugih organizacija kako bi iskoristili prilike koje pružaju Direktive, koristeći nabavke za ostvarenje šire društvenih i ekoloških ciljeva. URBACT je bio posebno uključen u aktivnosti Partnerstva koje:
- Podržavaju gradove u razvoju strategija nabavki koje ne uključuju samo njihove zakonske obaveze u vezi s nabavkama, već i šire društvene i ekološke ciljeve koje žele postići kroz taj proces.
- Podržavaju gradove u razumijevanju kuda odlazi njihov budžet za nabavke i kakav utjecaj ima na rješavanje šire društvenih i ekoloških izazova.
- Podržavaju gradove u identifikaciji načina na koje mogu koristiti nabavke za postizanje ekonomske regeneracije, posebno za stvaranje radnih mjesta, razvoj MSP-a i kreiranje cirkularnije ekonomije.
Učenje kroz praksu: URBACT gradovi
Pogledajmo kako su neki gradovi iskoristili podršku URBACT-a kako bi prevazišli prepreke spomenute gore, u prevođenju politike EU u lokalne akcije.
Grad Košalin (Poljska) učestvovao je u tri URBACT mreže fokusirane na javne nabavke (Procure, Making Spend Matter i GenProcure) i konstantno se suočavao s poteškoćama u implementaciji zakona na nivou EU i državnog nivoa, posebno u vezi sa stepenom do kojeg Općina može sarađivati s potencijalnim dobavljačima prije određene nabavke. Iako Košalin prepoznaje potrebu za transparentnošću u javnim nabavkama, također je shvatio da može blisko sarađivati s Privrednom komorom Košalina kako bi općenito identifikovao mala i srednja preduzeća (MSP) koja možda žele podnijeti ponude za javne nabavke, informisao ih o nadolazećim prilikama i, na primjer, pružio obuke o društvenim i ekološkim aspektima.
Grad Vila Nova de Famalicao (Portugal) bio je uključen u dvije URBACT mreže (Making Spend Matter i trenutno kao vodeći partner u GenProcure). Tradicionalno, funkcija javnih nabavki se interno smatrala odgovornošću jednog malog odjela, s kapacitetima i iskustvom koji su predstavljali prepreke u javnim nabavkama. Prevazišli su to razvijanjem Akcionog plana za nabavke, koji čini nabavke odgovornošću svih odjela u općini, dok centralna jedinica nadzire politiku i provedbu plana. Ključni element provedbe je prikupljanje dokaza, pri čemu Općina provodi godišnju analizu troškova kako bi utvrdila gdje njihov budžet za nabavke odlazi u geografskom, sektorskom i poslovnom smislu.
Grad Zagreb (Hrvatska) trenutno je uključen u mrežu GenProcure i historijski se suočavao s preprekama u znanju o tome kako društveni, ekološki i rodni aspekti mogu biti ugrađeni u nabavke. GenProcure omogućava Zagrebu da stekne bolje razumijevanje o takvim aspektima i podržava grad u testiranju njihove primjene u trenutnom tenderu za parkove i uređenje okoliša.
Dobivanje direktive koju gradovi zaslužuju
Partnerstvo i URBACT prepoznaju da, uprkos gore opisanim naporima, Evropska komisija može učiniti više u promociji i ostvarivanju strateških elemenata EU Direktiva o javnim nabavkama. Dokument o poziciji, koji je izradilo Partnerstvo Urbane agende, daje niz preporuka o tome kako se javna nabavka može efikasnije koristiti kao strateški alat na nivou EU-a, državnom, regionalnom i lokalnom nivou za rješavanje socijalnih, ekonomskih i ekoloških izazova.
Neke od ključnih preporuka koje su najrelevantnije za gradove uključuju sljedeće:
- Preporuka 1: potrebu za jasnijim usklađivanjem ciljeva EU politike vezano za, na primjer, ekonomski rast, digitalnu tranziciju i Zeleni dogovor, s procesom javnih nabavki.
- Preporuka 2: potrebu za obavezujućim sporazumom između EU-a i općina da se javne nabavke mogu koristiti kao mehanizam za ostvarivanje lokalnih ekonomskih, socijalnih i ekoloških rezultata.
- Preporuka 6: potrebu za resursima koji bi podržali aktere svih veličina - velike, srednje ili male gradove, mala i srednja poduzeća (MSP) ili velike dobavljače - da učestvuju u „strateškoj“ nabavki.
- Preporuka 7: potrebu za dodatnom podrškom za prevladavanje prepreka tržišnom dijalogu čak i prije nego što se javna nabavka oglasi, te za procjenu socijalnih kriterija.
Razvijene uoči europskih izbora u junu 2024. godine, ove preporuke ostaju relevantne za novu Evropsku komisiju, čija je predsjednica obećala osvježiti EU Direktive o javnim nabavama.
Zaključak
Važnost javnih nabavki će stoga nastaviti rasti, a gradovi bi trebali biti ključni u usmjeravanju njezinog razvoja.
Kroz svoje angažovanje sa gradovima, URBACT je osigurao da njihova iskustva do sada doprinose oblikovanju evropske političke agende. Gradovi širom Europe mogu i dalje biti više „strateški“ kada je riječ o javnim nabavkama i osigurati da se politika razvija kako bi zadovoljila njihove potrebe.
Matthew Baqueriza-Jackson je vodeći stručnjak za URBACT GenProcure mrežu za planiranje akcija i predstavljao je URBACT u EU Urban Agenda Partnerstvu za inovativnu i odgovornu javnu nabavku između 2017. i 2024.
________________________________________
URBACT je proizveo bogatstvo podrške i alata vezanih za stratešku nabavku, uključujući tutorijale o:
- Hrani i nabavki (novo pokrenuto u oktobru 2024.).
Izvorni članak napisao i podnio vodeći stručnjak mreže GenProcure Matthew Baqueriza-Jackson dana 16. oktobra 2024. godine.
Ovaj članak je u izvornoj verziji dostupan na: https://urbact.eu/whats-new/stories/eu-policy-local-level-procurement